lördag 15 september 2012

Sagan om ringen

Idag har jag och min fästman varit nere på stan och tittat på vigselring till mig. Vi var inne i en butik som hade hela Schalins sortiment. Det är inget lätt val det här! Jag har iaf kommit fram till att jag vill ha en halvallians, dvs stenar runt ca halva ringen. Jag tror också att jag vill att stenarna ska vara ganska små. När jag provade ringar med lite större stenar i så syntes knappt stenen i förlovningsringen, medan mindre stenar gör att den ser större ut! 

Jag har ju varit helt inne på att jag ska ha Schalins. Men expediten tog också fram några ringar av märket Zoola. Jag har aldrig hört talas om det innan. Tydligen har de bättre kvalitet på diamanterna. Zoola har Top Wesselton VS till skillnad från Schalins som har Wesselton SI. Men expediten sa också att jag inte kommer märka någon skillnad på så små stenar.

Dessa ringar funderar jag på nu:

Schalins Passion 237-2,51.15 (15 stenar á 0,01 ct)
Bredd 2,5 mm

Zoola R5052 0,15 ct (15 stenar á 0,01 ct)
Bredd 2,1 mm
Expediten visade också en ring från Zoola med prinsesslipade diamanter (dvs fyrkantiga). De ringar som jag har tittat på innan har haft briljantslipade diamater (runda). Här är ringen med prinsesslipade stenar:

Zoola RO0013 0,26 ct (13 stenar á 0,02 ct)
Bredd 2,5 mm
Eftersom stenarna är fyrkantiga så sitter de intill varandra utan något guld emellan varje sten, vilket gör att det blir en lång obruten diamantrad. Fast jag tycker nog att det var snyggare när man ser varje diamant för sig.


Googlade lite på Zoola när jag kom hem. Hittade inte så mycket. Men någon skrev att hon pratat med ett par guldsmeder om Zoola och de avrådde henne från att köpa ring av det märket eftersom guldet är dåligt och snabbt blir missfärgat samt att det är dålig kvalitet på infattningarna (som görs i Thailand). Schalins kanske inte har världens bästa kvalitet, och man betalar ju mycket bara för märket, men man vet också vad man får. Ringarna tillverkas i Sverige och det är lätt att specialbeställa småändringar på sin ring. Så det lutar åt att det nog blir en Schalinsring iaf. På något sätt känns det bättre om vigselringen är av samma märke som förlovningsringen?

Nu är frågan om jag ska chansa och specialbeställa ringen så att den får samma "kupning" som min Seine, eller om jag ska låta den vara som den är i originalet. Tror att skenan på Passion var lite kantigare än min förlovningsring. Om jag specialbeställer kan jag ju inte se exakt hur slutresultatet kommer bli. Jobbigt om man kommer och ska hämta den och den inte alls ser ut så som man tänkte sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar